Aquest matí, Caprabo i la Federació Catalana DOP-IGP han dut a terme la Jornada Gastronòmica de la IGP Calçot de Valls. Un esdeveniment que s’ha fet a l’espai Xef Caprabo del supermercat de l’Illa Diagonal de Barcelona. Aquestes Jornades Gastronòmiques de Caprabo van començar l’any 2015 i, des de llavors, ja són gairebé una trentena les que s’han celebrat.
L’esdeveniment d’avui ha estat dirigit pel Xef Francesc Blanch, de Deviteca Espai Gastronòmic, qui ha preparat un menú amb unes tapes al voltant del Calçot de Valls maridats amb uns vins de la DO Terra Alta i DO Empordà presentats per la sommelier Gemma Muray. El menú ha consistit en un pinxo de calçots esbossats amb avellanes, coca de pera amb calçots escabetxats i tartaleta amb crema de cítrics i confitura de calçots.
El president de la IGP Calçots de Valls, Dalmaci Clofent, ha dit que la campanya d’enguany és de bona producció amb una qualitat molt bona dels calçots i que es cullen molt dolços i tendres i ha destacat que treballar conjuntament amb Caprabo i la Federació Catalana DOP-IGP és una bona manera de promocionar aquests aliments de qualitat i d’afrontar els reptes de futur.
La IGP Calçot de Valls es produeix als sòls de les comarques de l’Alt Camp, Baix Camp, Tarragonès i Baix Penedès. És una ceba tendra, blanca i dolça que, rostida a la brasa i acompanyada de la salsa de calçot, és la base de la calçotada, una de les celebracions més populars de Catalunya. Tot i això, amb els calçots també podem preparar moltes receptes alternatives que trobareu al nostre blog.
La Federació Catalana DOP-IGP és una entitat sense ànim de lucre que agrupa la majoria de consells reguladors de les DOP-IGP de Catalunya. Això representa més de 265 empreses productores, gairebé totes cooperatives, que en el seu conjunt donen feina a més de 4.000 persones i a més de 20.500 pagesos i ramaders que elaboren els seus productes amb la màxima certificació de qualitat que atorga la UE als productes alimentaris.
La Denominació d’Origen Protegida (DOP) i la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) són segells de reconeixent de qualitat diferenciada, atorgats per la Unió Europea a productes que, a banda de tenir unes característiques pròpies i diferenciades, segueixen un procés de producció tradicional particular. A Catalunya tenim 12 aliments amb segell DOP i 11 amb segell IGP, entre els que destaca el Calçot de Valls.
Caprabo va néixer a la ciutat de Barcelona l'any 1959. Actualment té una àmplia xarxa de supermercats repartits per les quatre províncies catalanes. Aposta per un Programa de Proximitat per Comarques a través del del qual arriben a les seves botigues uns 325 petits productors i cooperatives agràries. La companyia treballa amb cada comarca catalana de manera específica, segons la riquesa de la seva producció agroalimentària. Desenvolupa diferents iniciatives per incentivar el consum de productes de proximitat, com les Fires Caprabo i les Jornades Gastronòmiques de Productes de Proximitat, i compta amb el suport, entre d'altres, de la Federació Catalana de DOP-IGP i la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC).